mj
Zgodnie z założeniami „ Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego 2020”, przyjętej w sierpniu ubiegłego roku, jednym z głównych wyzwań stojacych przed regionem jest zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej. Władze województwa chcą połączyć lokalną sieć drogową zarówno z krajowym systemem transportowym, jak i z europejską siecią TEN-T. Biorąc pod uwagę obecne priorytety w wydatkowaniu funduszy unijnych jest to trafna decyzja. Większość funduszy europejskich, które trafią w ciągu najbliższych sześciu lat na drogi będzie przeznaczona na projekty związane właśnie z rozbudową europejskich korytarzy transportowych.
Jak przekonują autorzy strategii dla województwa podkarpackiego powiązanie planów rozwoju z projektami realizowanymi na poziomie krajowym i europejskim „wpłyną znacząco na poprawę dostępności zewnętrznej regionu, jego stolicy – Rzeszowa oraz ośrodków subregionalnych (Krosna, Mielca, Przemyśla, Stalowej Woli i Tarnobrzega)”. Jednak obok rozbudowy sieci drogowej Podkarapacie planuje również dywersyfikację systemu transportowego oraz rozbudowę węzłów intermodalnych, łączących ze sobą sieć drogową i kolejową. Dodatkowo planowana jest rozbudowa przejść granicznych, która ma poprawić warunki wymiany handlowej, szczególnie ważnej dla regionów przygranicznych.
Minusem przyjęcia za punkt odniesienia krajowej i międzynarodowej sieci transportowej jest mniejszy wpływ na realizację strategii rozwoju. Kluczowe inwestycje, takie jak ukończenie budowy autostrady A4, czy realizacja odcinków drogi ekspresowej S19 stanowiącej część szlaku transportowego „Via Carpatia” pozostają w znaczniej mierze poza kontrolą władz wojewódzkich – zarząd nad nimi sprawuje bowiem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeszów liczy również na poprawę dostępności zewnętrznej ośrodków subregionalnych dzięki budowie i rozbudowie dróg krajowych (zwłaszcza DK77, DK28, DK73, DK84, DK9).
Znacznie większą swobodę działania władze województwa mają w zakresie utworzenia funkcjonalnego systemu łączącego układ dróg wojewódzkich z głównymi ciągami komunikacyjnymi. Zgodnie z planem do 2020 roku powstaną nowe wojewódzkie drogi dojazdowe i łączniki do węzłów autostrady A4 i dróg ekspresowych S19 i S74. Ważnym elementem strategii rozwoju Podkarpacia będzie również modernizacja systemu głównych drogowych powiązań komunikacyjnych województwa podkarpackiego z sąsiadującymi województwami oraz utworzenie spójnego systemu transportu pozwalającego łączyć możliwości przewozowe różnych rodzajów transportu poprzez budowę systemu połączeń multimodalnych i intermodalnych.
Dokumenty strategiczne przygotowane przez podkarpacki Urząd Wojewódzki przewidują również usprawnienie systemu drogowego poprzez rozbudowę istniejących i budowę nowych odcinków dróg łączących ośrodki subregionalne oraz poprzez budowę ich obwodnic, jak również przez podniesienie klasy dróg i zmiany kategorii tych dróg, na których występuje szczególna koncentracja ruchu. Do 2020 ma powstać również system system łączący węzły autostrady A 4 z drogą krajową Nr 4 (E 40).